Ryggskott

9 juli, 2020

Trots att jag som naprapat jobbar med en mängd olika smärttillstånd i rygg och nacke, är ryggskott det som oftast sammankopplas med mitt yrke. Det är det bordsgrannen på bröllopet eller föräldern på skolan utbrister: ” Åh, du är naprapat!? Jag som hade ett sånt förfärligt ryggskott här i våras!”

Egentligen är det inte så konstigt, ryggvärk är en av de vanligaste sjukskrivningsorsakerna i Sverige och drabbar ca 80% av befolkningen. Och orsakar därmed ett stort lidande för den enskilda individen men har även en stor ekonomisk påverkan för enskilda små företag, som får stå för den sjukskrivningskostnaden. Här kan vi naprapater verkligen göra stor skillnad och förkorta rehabiliteringstiden med manuell behandling, lugnande rådgivning och konkreta råd för patienten och därmed kan vi göra stor skillnad för de företag som satsar på sina anställdas hälsa.

Ryggskott kan komma helt plötsligt utan någon som helst förvarning eller mer smygande med en molande värk till en början, som övergår i en mer akut smärta. Ryggskott, eller Lumbago som det också heter, sitter i nedre delen av ryggen; ländryggen och/eller bäckenet.

Nu med en vår av corona; hemmajobbande, socialdistansering och även mer hemmafixande inne som ute, har ryggskotten varit fler än någonsin.

Klassiskt är att du blir stel, muskler krampar och du kanske lutar åt ena eller andra hållet. Du går lätt framåtlutad och har svårt att räta på ryggen.

Men varför får vi egentligen ryggskott? Det finns inget enhälligt svar utan det är en mängd olika orsaker till att det händer, men det finns en rad faktorer som helt klart påverkar i olika grad beroende på individ; ett stillasittande liv, hög stressnivå, sovit för dåligt, sovit för litet, enformiga och eventuellt tunga rörelser och lyft mm. Det är enligt principen ”många bäckar små..” som gör att det till slut  blir det för mycket och ryggskottet är ett faktum, trots att du bara skulle lyfta upp en strumpa från golvet. Det kan kännas oerhört orättvist och hopplöst men det gäller att inte bli alltför deppig av situationen utan söka hjälp hos exempelvis en naprapat som sedan kan guida dig igenom det här smärttillståndet och därefter hjälpa dig framåt till ett mer aktivt liv. Det kan vara startpunkten till ditt nya mer hälsosamma liv.

Vad gör då naprapaten när du kommer in med akut ryggskott?

Jo först o främst hör vi oss för med sjukdomshistorien och bakgrunden för att få en bild av trolig orsak till situationen. Därefter undersöker vi och utesluter allvarligare diagnoser, till exempel diskbråck, genom en rad kliniska tester. Vi tittar på rörlighen, med aktiva rörelser vad du kan och inte kan göra, ser om det är smärta, stelhet eller rädsla för smärta som hindrar.

Vid första besöket kan det vara svårt att ligga på mage på bänken eller så har du kanske för ont i andra positioner, då får vi börja med att hitta en position som är möjlig att vara i en liten stund så att vi kan jobba lite med de krampande musklerna; genom till exempel pressur och stretching. Därefter ledbehandlar vi genom mobilisering, lätta rörelser inom smärtfritt område, eller manipulation, som är den behandlingsmetod som ”knakar”. Allt beroende på smärtnivå och vad som är möjligt. Det är oerhört viktigt med bra kommunikation med patienten och få hen till att vara trygg i vad som ibland kan upplevas som en obehaglig och smärtsam situation. En stor del handlar om att få folk att förstå att smärta, som vid behandling, ibland kan vara till godo och att det inte är farligt. Men också få folk att förstå att ryggskott är just väldigt obehagligt, smärtsamt och att det ofta leder till en rörelserädsla som kan förvärra hela situationen. Det är enormt viktigt att förklara att smärtan inte är farlig och att det är viktigt att försöka röra sig så gott det går men också varva med lite vila och hitta avlastande positioner hemma.

När det gäller själva behandlingen är det många gånger bättre att göra så lite som möjligt vid första besöket för att inte ”överbehandla”, vilket kan resultera i att det låser sig ännu mer ”less is more” principen är bra att ha i åtanke. (Och hela tiden är det att upp och stå och känna efter, efter varje behandlingsteknik för att se hur du reagerar på behandlingen under tiden.) Det vi först och främst vill uppnå är mindre smärta, men kanske även ökad rörlighet och en mer upprätt position. Vi brukar skicka med 1-2 övningar; kanske en stretch och en mobiliseringsövning för att få patienten att jobba med de saker vi påbörjat på behandlingsbänken, även hemma. Det är viktigt att få patienten att förstå att det är ett teamwork och inte bara ett ”quick-fix” att springa in till naprapaten.

Återbesöket vid ett akut ryggskott brukar vi ta efter 2-4 dagar och om det går enligt plan så tar vi nästa en vecka senare och därefter 1-2 veckor till nästa besök. En vanlig behandlingsserie för ett ryggskott är 3-5 behandlingar, helt beroende på allvarlighetsgrad.

Gör behandlingen ont? Ja det kan både göra ont både vid behandlingen och efteråt (vanligtvis första 1-3 dagarna) men det är INTE farligt men det är oerhört viktigt att ha en bra kommunikation mellan terapeut och patient för att se vad som är en okej smärtnivå.

Hjälper det alltid? Nej det finns ingen behandling som hjälper alla alltid men även här är det av högsta vikt att ha en god kommunikation och förklara att det ibland kan ta 2-3 behandlingar innan behandlingsresultatet visar sig. Så det gäller att ha lite tålamod både som patient och naprapat. Då det inte blir bättre är det vårt ansvar att försöka hjälpa patienten vidare till annan instans.

Med hopp om ett ryggskottsfritt semesterfirande men i och med att semesteråret 2020 präglas av hemester har vi öppet hela sommaren om du skulle behöva oss.

Somriga hälsningar

Sara